Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

måndag, januari 16, 2006

Skivsortering

I lördags sorterade jag min skivsamling. Jag orkade inte räkna, men uppskattar det till runt 5-600 CD. Det är de köpta skivorna. Därutöver finns ett gäng "hembränt" samt såna där plattor man får med olika tidningar och så. Sen har väl min sambo ytterligare hundra, men det är mest klassiskt och jazz.
Jag har genom åren köpt dyra plastfickor med plats för konvolut och baksida till skivorna så att de tar mindre plats.
I alla fall, jag sorterade först in skivorna efter genre. Här fick jag lite problem. Hälften är sånt som jag kallat Soul och Hiphop. Sedan har jag en avdelning med Ambient. Jazz och "World" är lätt. Soundtracks fick en egen låda. Och även Compilations, allt från någon Absolute till Rump shakers. Men Pop och rock var svårt. Är t ex Steely Dan rock eller jazz? Jag skapade en egen genre som jag kallar för Amerikana. Där har jag sånt som Billboard kallar för Nutida vuxenmusik. Alltså, Jackson Browne, Valeri Carter, Steely Dan och Fleetwood mac. Och så sånt som är ren studiomaffiamusik som jag nostalgilyssnar på ibland när ingen märker...

1 Comments:

Blogger Bo Henry skrev...

Att sortera efter genre är helt hopplöst. Det är bara att ge upp. Förmodligen får man någon syrlig kommentar av någon för att man sorterat Prins Buster på reggae när det ska vara ska. Jobbigt blir det också om artisterna utvecklas från en genre till en annan. Var sorterar man föresten in "Sandinista"...?

januari 16, 2006 3:58 em

 

Skicka en kommentar

<< Home