Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

lördag, februari 04, 2006

Roots Rock Rebel


Den 22:a december 2002 kastade Clash- legenden Joe Strummer in handduken samtidigt som inspelningen av hans kanske bästa soloalbum ”Streetcore”. Jag har nämnt det förut, Clash är rockhistoriens bästa band. Joe Strummer var coolast.

Kort efter hans död, redan den 20:de februari 2003 ordnade man en hyllningskonsert på Debaser i Stockholm. 400 personer får plats. Biljetterna släpptes någon månad innan kl 09.00 och fem minuter senare gick jag in på Ticnet och såg att det fanns biljetter kvar. Tyvärr var jag inte medlem i Ticnet utan var tvungen att anmäla mig först. Tre minuter senare försökte jag igen, men då var det utsålt. Jag var alltså inte där. Men jag slapp ju i alla fall köa under natten som man gjorde till rockkonserter förr. Minns bl.a att jag och några av mina klasskamrater (Jois var med?) köade till Adam and The Ants (!) en kall vinterdag 1981.Utvecklingen går framåt, om man nu inte vill gå på bio förståss…

Nu har en inspelning av hyllningen kommit för oss som inte var där, men gärna hade velat. Magnus Carlson, Dregen, Howlin´Pelle, Moneybrother, Marit Bergman, Joppe Pihlgren, Nomads, Infinite Mass, Nicke Andersson spelade och några till. Höjdpunkten var naturligtvis att Ebba Grön återförenades för tre Clash-låtar tillsammans med Mick Jones. Att jag fortfarande inte sett Ebba plågar mig och det kommer förmodligen att förbli på det viset. Det är det nog lag på.

”Root Rock Rebel” som dvd´n heter är småkul, men inte mer. För oss Clash fan så duger den. Ser dock fram emot en dokumentär om Strummer som Julien Temple (han som gjorde ”Filth And The Fury”) håller på med. Den kan nog bli riktigt bra.

Clash fem bästa låtar?

  • White Man In Hammersmith Palce
  • Bankrobber
  • Straight To Hell
  • Stay Free
  • Safe European Home

4 Comments:

Blogger Bo Henry skrev...

Guns of brixton?
Complete control?

februari 05, 2006 12:52 em

 
Blogger Bo Henry skrev...

Bitter men underhållande. Staffan Westerberg?

februari 06, 2006 8:56 em

 
Anonymous Anonym skrev...

en sådant selektivt urval går väl ändå inte att göra va?

februari 06, 2006 9:27 em

 
Blogger Staffan B skrev...

Fotnot: Jag är faktiskt ursprungligen Turebergare: Tillbringade mina typ tre första år i ett hus på Kungsvägen, ett hus som inte finns längre som låg där den omdragna Sollentunavägen passerar Kung Agnes hög. Sedan blev det Helenelund.

mars 12, 2006 12:55 em

 

Skicka en kommentar

<< Home