Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

torsdag, januari 19, 2006

Reklamradioradioprogram


Hej!

Jag har tyvärr inte lika långt till jobbet som Bo. Det är en promenad på 15 minuter. Den här veckan har jag slösat bort mina 15 minuter på p3:s Morgonpass. Förra veckan var det ett gäng människor som skojade om vardagliga saker och spelade rätt ok musik däremellan. Ända sedan nyår har p3 gjort reklam för det "nya" p3 som alltså började i måndags. Det skulle bli helt nya tablåer och helt nya programledare och... det blev exakt samma sak. Så otroligt tråkigt. Det nya morgongänget är bara lite tristare än alla gamla morgongäng. Och eftersom det är bajsnödiga Sveriges radio så består ett morgongäng av en kvinna, en homosexuell man och en invandrare. Inte för att det är roligare så, utan för att... ja du kanske kan maila mig svaret. Ja, men nu kanske du protesterar och säger att det är samma upplägg i de kommersielalla radiostationerna. Nja, det är en liten skillnad. Alla kommersiella morgongäng har en kvinna med för att det är sexigt med en kvinna. Bögen eller invandraren är med för att de är duktiga och förmodligen även kända från något.

Men varför kan inte kommersiella radiostationer göra program? Vill dom inte att folk ska lyssna eller? För kanske tio år sen fick jag hem en folder ifrån en känd station. De ville att jag skulle kryssa för vilka tio låtar jag helst skulle vilja höra från 70-talet. Jepp, kryssa för. På en lista med kanske hundra låtar skulle jag välja ut tio. Och då snackar vi om artister som ABBA, Boney M eller möjligen ELO. Här pratar vi om en station som alltså tycker att Roling stones eller Jimi Hendrix är för "kommersiellt avvikande". Inte för att de inte är kända artister, men deras sånger skulle ju eventuellt kunna innehålla en formulerad tanke som i sin tur skulle kunnas tänkas få en lyssnare avogt inställd till det gyllene reklamerbjudande som alldeles straxt ska presenteras.

Är det så illa? Så illa är det. Tänk efter. Till och med de kommersiella tv-kanalerna gör egna program. ALLA radiostationer har ett mer eller mindre hurtfriskt morgongäng. De sitter i studion och flamsar och låter folk ringa in eller ringer upp och gör bort folk inågon tävling. Ibland kanske roligt men, bara för att folk lyssnar på ett morgongäng så är det inte nödvändigtvis vad folk vill ha. För tio år sen fanns inga morgongäng. Då fanns en dj man kunde gilla, eller oftast inte. "Hej, Lasse Glappkäft här, klockan är åtta och tretton och det har alltså gått tre minuter sen jag berättade vad klockan var sist. Snart ska vi spela en låt till med Tomas Ledin så häng kvar medan vi spelar den här jätteroliga reklamen innan vi är tillbaka." Zap zap... knshhhtr pssstrh zthhhhhes, skruva skruva. "Hej, Kalla Kula här, du lyssnar på radio Bröl, den bästa radiostationen. Klockan är 08 fjorton och häng kvar, snart ska vi lyssna på "Im so exited en gång till. Ja just det, vi gjorde en undersökning där NI kära lyssnare valde "Im so exited" till den bästa låten från 70-talet. Därför ska vi bara spela den i evighet amen."

En dag kom någon på att om man har två personer kan de prata med varandra, fast det blir snabbt tråkigt, men om man har tre så får man ett gäng. Ja, ett morgongäng. Och eftersom det faktiskt, redan efter ett par tre år gick att höra någon slags mänsklig tanke formuleras i det där gänget så blev det ofta att man stannade en stund extra på den stationen innan man zappade vidare nästa gång de spelade Im so exited. Vid en marknadsundersökning satte marknadsundersökarna ankterrinen i vrångstrupen. Mein gott, alla vill lyssna på ett morgongäng. Se här, en lyssnare stannar i genonsmitt fem minuter hos en vanlig radio-dj, men hos morgongänget har lyssnarna stannat kvar i sex minuter. Trots att vi inte har sänt reklam på sex minuter. Det är mogongäng vi ska ha. Och så kom det sig att alla radiostationer inklusive Sveriges radio fick sina morgongäng. Vem vet, nu kanske det bara är tio år kvar innan reklamradiomakarna kommer på att man kan göra ett olika program för olika målgrupper?

Nästa vecka ska vi titta närmare på hur man enklast terroriserar en radiopratare genom att ringa in till deras fåniga tävlingar. Under tiden hoppas jag att hifi-butiken snart ringer så att jag kan få tillbaks min MP3-spelare från servicen.

/Jois

2 Comments:

Blogger Bo Henry skrev...

Mitt i prick!

januari 19, 2006 11:21 fm

 
Anonymous Anonym skrev...

Klockrent!
http://www.sendspace.com/file/o9cl0v

januari 25, 2006 2:02 em

 

Skicka en kommentar

<< Home