Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

måndag, februari 20, 2006

Big Star, Kägelbanan 19/2-06


Tack vare Kjell Alinge och Janne Forsells radio program ”Hemma Hos” har jag lyssnat på Big Star sedan 1974. Med en mikrofon i högsta beredskap riktad mot radion spelade jag in "Oh my soul", som storebror letade febrilt efter i Stockholms skivaffärer utan lyckat resultat. Exemplaret av "Radio City" som han köpte via postorder direkt från USA finns nu i min skivsamling. Den skivan och "Sister Lovers" håller jag fortfarande som riktigt stora klassiker, så när det nu var dags för Alex Chilton och Jody Stevens att kalla sig för Big Star igen blev jag både rädd och glad. Det gick dock ganska bra. Det blir väl ingen klassiker av nya skivan "In Space" men den fick plats bland förra årets fem bästa plattor.
De andra ursprungsmedlemmarna är Chris Bell som dog i en bilolycka 1978 och Andy Hummel som inte kunde komma för att han inte fick någon kattvakt. Uppsättningen som kom till Sverige och Kägelbanan igår var den samma som på ”Sister Lovers/ Third Album” d.v.s. Alex Chilton och trummisen Jody Stevens med hjälp av John Auer och Ken Stringfellow från The Posies. Man kan bli nervös för mindre. Men inledningen av konserten är riktigt bra. ”In the Street” som Cheap Trick har pulvriserat och använt till en amerikansk humorserie inleder och följs av flera stänkare från första skivan (# 1 record). Bäst för dagen är dock ”September Gurls” och ”Thank You Friends”. Nya materialet fungerar ganska bra, men avslutningen är helt poänglös. Känslan när man lämnar lokalen blir därmed ganska intetsägande. Några magiska minuter blev det i alla fall och så jag kan ju säga att jag har sett dom. Det var väl därför jag var där…

7 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

KEN Stringfellow!

februari 20, 2006 1:39 em

 
Blogger Bo Henry skrev...

Sök på gurl..

februari 20, 2006 3:24 em

 
Blogger Cleopatra Street skrev...

John Auer och Ken Stringfellow DJade på Sonics femårsgalej. De gjorde inget särskilt djupt intryck på mig. Tyvärr. Jag hade väntat mig stordåd från Stringfellow.

februari 20, 2006 4:28 em

 
Blogger Bo Henry skrev...

Dom skulle haft Jocke Åhlund istället. Han e grym.

februari 20, 2006 4:46 em

 
Blogger Bo Henry skrev...

Det gör dom också. Dom spelade låten.. (står iofs i texten)

februari 20, 2006 5:06 em

 
Blogger Bo Henry skrev...

Minnet är bra men kort. Berättigad fråga dock. Det är ju en kanonlåt.

februari 20, 2006 9:00 em

 
Blogger Bo Henry skrev...

Klarar mig. Fråga Johny... :)

februari 24, 2006 2:44 em

 

Skicka en kommentar

<< Home