Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

måndag, februari 13, 2006

Rigas.


När jag kom hem från Tallinn förra veckan läste jag i väntan på veckans Ronnietorsdag av någon anledning en gammal reseskildring i Aftonbladet.
"Riga V.S Tallinn" löd titeln. Så originellt att jämföra dessa två forna öststatsstäder, tänkte jag.
Men i alla fall, Riga vann.
Föga överraskad kryssade jag vidare och fann i nästa hamn ett par undangömda länkar som ledde mig till ett band - Rigas.

Jag såg det som en uppmaning.

Till skillnad mot staden Riga finns det inte så värst mycket information att tillgå angående bandet Rigas.
Outforskad och oskyldig, kan tyckas.
På hemsidan finner du en välsmakande gryta av låtar att ladda ner, ett mindre turnéschema med kisspauser i såväl Sverige som Norge.Vid en närmare titt ser jag till min förvåning att Rigas spelade på såväl Hultsfred- och Arvikafestivalen sommaren tvåtusenfem.
Jag stannar till och tänker efter.
Lyckos dem som inte låg i tältduken då.
Hur kunde jag missa?

Jag känner mig bortkommen och vilse.
Men jag biter i det sura äpplet och inser att jag kan ha missat den perfekta inledning på sommaren tvåtusenfem.

Dags att komma ifatt.

Rigas verkar vara ett enmansprojekt när man skrapar på ytan, men likt många av dagens så kallade "enmansprojekt" - som till exempel First Floor Power-Karl Jonas enmansprojekt Blood Music - verkar det existera ett glatt gäng gästmusiker, mixare och andra musikanter som mer än gärna bidrar med ett ackord eller två. (Speciellt live, när man syns.)

Men visst, ett enmansprojekt.

Och mannen i fråga är Henrik von Euler från Stockholm, som också är med och driver skivetiketten Flora & Fauna, skivbolaget där både Moder Jords Massiva och Hundarn Från Söder också ligger och gottar sig på.

Det är en hyfsad enmansshow han pillat ihop, von Euler.

Albumet, som bland annat beskrivs som "funkig blockflöjtsdisco", släpps i april och kan bli något av en höjdare. Fram till dess kan jag tipsa om att "The Big Fraud" , nedan, är en perfekt förfest i väntan på fullängdaren ( - och till efterfesten fungerar "Your Friend" utomordentligt.)

Nytt Material
The Big Fraud
Stanken Av Dig

The Moron EP
Invit.mp3
Happy Birthday.mp3
Bismarck.mp3
The Moron.mp3
Mördröm.mp3

Äldre Material
The Hermit
Poster Boy
Your Friend
No Punch Intended
Striker
My First Love

Låt mig gissa.
Lilla scenen, Emmabodafestivalen, i augusti.
Den perfekta avslutningen på sommaren tvåtusensex.

1 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Watch subject. Bush goes ballistic about other countries being evil and dangerous, because they have weapons of mass destruction. But, he insists on building up even a more deadly supply of nuclear arms right here in the US. What do you think? Is killing thousands of innocent civilians okay when you are doing a little government makeover?
Are we safer today than we were before?
We have lost friends and influenced no one. No wonder most of the world thinks we suck. Thanks to what george bush has done to our country during the past three years, we do!

februari 17, 2007 6:52 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home