Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

fredag, februari 10, 2006

Brittlista

Poptidningarnas svar på ”the sun”, NME har påtat ihop en 100 bästa lista över de bästa brittiska skivorna genom tiderna. Det första jag slås av är av de tio första platserna innehar jag åtta skivor, så helt fel kan dom väl inte ha. Man kan för övrigt undra hur en skiva som Arctic Monkeys som bara funnits ett par veckor kan hamna på en femte plats. Det är i och för sig en bra skiva, men det är ju svårt att redan nu veta om den håller i längden. Här är de tio första placeringarna på listan:

1. The Stone Roses 'The Stone Roses'
2. The Smiths 'The Queen Is Dead'
3. Oasis 'Definitely Maybe'
4. Sex Pistols 'Never Mind The Bollocks'
5. Arctic Monkeys 'Whatever People Say I Am, That's What I'm Not'
6. Blur 'Modern Life Is Rubbish'
7. Pulp 'Different Class'
8. The Clash 'London Calling'
9. The Beatles 'Revolver'
10. The Libertines 'Up The Bracket'

Här är tio skivor som inte var med bland de tio första men som jag kanske hade haft med på min lista:


The Only Ones ‘Even Serpents Shine’
David Bowie 'Hunky Dory’
Led Zeppelin ‘II’
The Beatles ‘Sgt Pepper’
Joe Jackson ‘Look Sharp’
Elvis Costello ‘Armed Forces’
The Clash ‘Give´m Enough Rope’
Pink Floyd ‘Wish You Where Here’
Radiohead ‘The Bends’
Specials ‘Specials’

Om dom finns med bland de övriga 90 st skivorna vet jag tyvärr inte.

4 Comments:

Blogger Cleopatra Street skrev...

Jag har bara sex av de där skivorna, trots en mycket angloinspirerad skivsamling. Attans! Får göra något åt det. Kommer dock flytta ihop med åtminstone en eller ett par av de övriga i framtiden.

februari 11, 2006 9:41 fm

 
Blogger Bo Henry skrev...

Vilka två tänker du skaffa och vilka två tänker du inte skaffa?

februari 11, 2006 10:46 fm

 
Blogger Cleopatra Street skrev...

Blur och Libertines har min pojkvän, så de kommer jag att bo med. Stone Roses och Sex Pistols kommer jag dock förmodligen inte skaffa, även om Stone Roses är rätt trevliga. Jag passar på att lyssna på den skivan när jag är hos min syster istället.

februari 11, 2006 11:10 fm

 
Blogger Bo Henry skrev...

De e lyx att ha en partner med samma musiksmak. Min sambo lyssnar på typ Nickelback och Calling. Men hon e fin ändå..

februari 11, 2006 8:08 em

 

Skicka en kommentar

<< Home