Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

onsdag, mars 01, 2006

Eg & Alice


För en vighet sedan fanns inte Max Martin eller Dennis Pop. Unders större delen av 80-talet dominerades listorna av en låtskrivartrio som hette Stock-Aitken-Waterman. De försåg i stort sett alla artister med melodier. I slutet av 80-talet kom så vågen med pojkband. S-A-W försökte satsa på ett band som hette Brother beyond. Frontfiguren i bandet heter Eg White. I vilket fall blev framgången för pojkbandet måttlig. Tur var väl det för Eg hoppade av och bestämde sig för att göra något annat.

På en klubb i London träffade han så Alice Temple och ljuv musik så att säga uppstod. De kallade sig helt enkelt Eg & Alice och deras enda album släpptes 1991. Av någon anledning som är oklar ville dock inte bandet ställa upp på promotionturnéer eller andra jippon. Det var synd då låtar som Indian och Doesn´t mean that much to me letade sig ganska högt på listorna ändå.

Musiken är en makalös blandning av enkel gitarrbaserad pop, lite soultouch med gospelinfluenser samt lite indiespöken innan indie var uppfunnet. Alla låtar är otroligt bra och det här är en av mina absoluta favoritalbum of alla time. Jag återvänder ofta till just den här skivan, 24 years of hunger, som den heter.

Eg & Alice gick skilda vägar efter den skivan. Men 1996 släppte Eg till slut sitt soloalbum, Turn me on, Im a rocket man. Producerad av ingen mindre än Phil Ramone. På den plattan har han även den goda smaken att göra en cover av en annan personlig favoritsång, Jellyfish gamla Stay home. Skivan är i övrigt bra, men inte skitbra...

Eg gjorde 1992 ett samarbete med en isländska som heter Emiliana Torrini som lär vara spännande. Alice gjorde en soloplatta. Men vad de gjort efter Millenieskiftet är höljt i dunkel. Kan tänka mig att Eg är hemmapappa och desperat söker efter det perfekta pannkaksreceptet medan Alice jobbar på en webbyrå. Eller nåt. De verkar vara såna.

Leta upp deras debutalbum 24 years of hunger och ni har en vän för livet.

4 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Instämmer! Det är ett album som aldrig har släppt taget. Jag är nu 34 år och småbarnspappa, men när jag var med dottern på badhuset i vintras så började jag nynna på en melodi: "last summer I went swimming..." och det var en av låtarna från denna skiva. Jag har dock inte skivan, utan spelade in den på kassett av en kompis när det begav sig. Har dock funderat på att skaffa den på CD - om den ens finns i nyutgåva(?)

juni 10, 2006 12:17 fm

 
Anonymous Anonym skrev...

Jag hittade 24 years of hunger för första gången på Oskarshamns bibliotek nån gång i början av 90-talet. Efter det var jag såld. Det är egentligen inte alls "min stil" som det brukar heta, men det är en skiva som jag, precis som Heart's Bad animals, alltid återkommer till. Jag har heller inte haft skivan utan bara en kassettkopia, men igår så hittade jag den i en skivbutik på centralstationen i Göteborg för 10 spänn! Tack för tipset om Eg och Emiliana Torrini (en annan favorit). Måste kolla upp.

december 19, 2006 9:21 fm

 
Anonymous Anonym skrev...

En fråga, har skivan den akustiska versionen på låten Indian? Den är grymt bra,

januari 27, 2008 3:44 em

 
Anonymous Anonym skrev...

Kunde inte ha sagt det bättre! Skivan är helt underbar rakt igenom vilket långt ifrån alla album är. Jag har både LP och CD-varianten och på CD:n så finns det en extralåt som börjar med att Alice säger "I hate this song". Kanske var det så att Eg var lite för dominant för Alice:s smak, vad vet jag. Kanske så insåg de att de aldrig skulle kunna toppa skivan! :O)

december 10, 2008 3:41 em

 

Skicka en kommentar

<< Home