Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

lördag, januari 28, 2006

Håkan är solbränd.

Sveriges PPI - Pop Per Invånare - är högt. Mycket högt. Och precis som våra klassiska exportvaror håller landets BNP högt, håller en viss man oss i en jämn balans när det gäller årliga popexplosioner. Jag satt och funderade på om Håkan Hellström verkligen förstår vad han sysslar med. Har han ens någon aning om att han har trollat fram en egen musikgenre i en av världens poptätaste länder?
Troligtvis inte.

Sverige dras numera med någon sorts "Håkan-genre".
Den är omöjlig att slå sig in på.
Och Virtanen bara ler och ler.
"Det spretar lite hit och dit och tankarna för mig snabbt till Håkan Hellström." är liksom en standardfras när någon försöker sig på denna trollkonst med dansant musik på Svenska. Försöka duger.

Jag undrar vart han får allt ifrån, Håkan.
Och är hans senaste utsvävningar med sångtexter på Engelska en förvarning till övriga världen?

Jag har bara sett Håkan på utländsk mark tidigare. En gång på Roskilde en mörk och överförfriskad kväll i Juli förra sommaren, och en gång på en dammig landsväg i någon brasiliansk förort. Men på TV. Och jag förstår fortfarande inte hur norrmännen och danskarna kan älska denna göteborgsherre. Skulle ni lösa bijett för att se en spattig och energisk norrman som varvat kärlek, relationer och namnlösa kvinnor med LSD de senaste fem åren? Tveksamt.

Inget ont om Håkan. Han kan sin grej. Inte att sjunga, alltså, utan att göra bra musik. Han är musikalisk. Jag tvivlar på att Mozart kunde sjunga. Men å andra sidan så försökte han heller aldrig att sångsätta sin egen musik. Han lät den vara. Nu är det bara så att Håkan älskar att komponera rykande popdängor och vi får helt enkelt stå ut med att han tvunget måste sångsätta våra danssteg.

Eller så var övriga i "bandet" kloka nog att hålla sig borta.
("Nej.. men sjung du, Håkan, jag håller mig till saxofonen")

En annan tanke som slog mig på tåget hem från Uppsala idag var om någon någonsin har sagt till Håkan, "Du, Håkan, du svajade lite med rösten där på andra versen, vi tar om det", och så svarar han något i stil med "Attans också, jag har förvisso haft lite problem med halsen tidigare i veckan, så."

Redan innan Håkans senaste nyförvärv, hans brasilianska donna, förlöste deras gemensamma barn var han lite av en pappa. Han håller fortet. Och precis som till exempel Chris Penn alltid - tills för ett par dagar sedan - stod i skuggan av sin äldre bror, Sean, så står till exempel en ung förmåga som Kristian Anttila i Håkans skugga.

Och så han gassar, Håkan.

Men det är inte bara den brasilianska solen som gjort honom blek. Han håller helt enkelt på att bli gammal.

Snälla, Håkan, jag vill inte att du ska sluta som Henrik Berggren.

Och snälla Kristian - jag vill inte att du ska sluta som Chris.

"Paul Weller" med Kristian Anttila är nog något av det bästa jag hört i musikväg på svenska på många, många år. Men ingen bryr sig. Visst, den spelas då och då på ZTV. Men det är allt. Det skrivs inga spaltmetrar om "Kristians förmåga att trollbinda lyssnaren" och jag har aldrig hört den spelas ute.

Jag satt som sagt på tåget imorse.
Lyssnade på Paul Weller. (Lugn, lugn, lugn, låten alltså.)
Och jag kunde bara konstatera att om det hade vart Håkan som skrivit samma text, komponerat samma underbara synthslinga och pillat dit låtens perfekt bpm hade han inte bara besökt fattiga barn och spelat bongotrummor på en dammig förortsgata i Brasilien för TV4:as faddergala, han hade kunnat köpa ett helt barnhem och mer därtill. Det är en solklar hit. Och det vet Kristian om. Håkan också. Jag med. Men speciellt Kristian. Han vet att det är en hit. Men alla svenska, otacksamma popoffer sitter kvar där med sin Hellströmska pangpop på repeat. För han var först.

Ni, unga patrioter, är hans eviga solkräm.

Men fan, kom igen, ge Kristian en chans. Han behöver det. Han behöver lite solljus för att orka med att stå i Håkans skugga i fortsättningen. För varje minut ni lyssnar försvinner ett tunt, tunt skikt av det popozonlager som Håkan byggt upp ovanför oss. Släpp igenom lite ny engeri.
Smaka på Kristians sockerläpp, och jag lovar er, ni biter er inte i tungan när ni i fortsättningen vågar påstå att Håkan, han är rätt passé.

5 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

haha. ja. anttila är bättre.

januari 28, 2006 3:07 em

 
Blogger Cleopatra Street skrev...

Jag må förvisso tycka att mannen Paul Weller är bättre än låten med samma namn, men visst tål den att lyssnas på. Skivan behöver nog några försök innan den fastnar, men Håkan Hellström kommer aldrig sluta vara nostalgi och så makalöst mycket 2001 för mig som något bara kan vara.

januari 28, 2006 3:12 em

 
Blogger Cleopatra Street skrev...

Japp, det hade han absolut gjort. Och jag hade stått i främsta ledet för att sätta kronan på hans huvud. Ge mig ett par veckor med Kristan i lurarna så kan jag nog ge kronan till honom istället.

januari 28, 2006 3:22 em

 
Blogger Bo Henry skrev...

Jag passar på att kröna Paul Weller. Har man varit hjärnan i en grupp som The Jam så har man. Hellströms falsksång ska prisas samt den goda smaken att göra en Big Star cover (13). Att han är så förbannat folklig ger minuspoäng (tragiskt men sant).

januari 29, 2006 11:44 fm

 
Anonymous Anonym skrev...

. Håkan Hellström är Henrik Berggrens förtjänst. Egentligen startar allt där. Entligt mig är det Henrik, och inte Håkan, som bör tituleras som popkung i Sverige.
En lite mer ingående analys finns att läsa här: http://engelin.wordpress.com/2007/06/13/kung-kristian-tar-over/

Intressant blogg dock - keep up the good work :)

juni 24, 2007 5:43 em

 

Skicka en kommentar

<< Home