Detta är en popblogg. Vi som skriver här kommer att skriva om musik eller sånt som följer i dess kölvatten. Vi kommer att skriva om olika musik. I olika sammanhang. Vid olika tillfällen. En del kommer till och med att tycka att vi gör det på ett roligt sätt. Vi som skriver här vill väldans gärna höra din åsikt. Klicka på "kommentarer" under den artikel du vill kommentera och skriv! Jois, Bo, Johny, Aaron

onsdag, januari 25, 2006

Fem bästa konserter



Blev inspirerad av Emmas fembästa listor och tänkte kontra med motsvarande. Men ändrade mig och ber att få återkomma i ärendet. Istället blev det en lista med självupplevda konserter, utan att rangordna blev det enligt följande.

· The Clash – Eriksdalshallen (1980)
Världens bästa rockband! Har sett dom fler gånger men det är framförallt denna konsert jag minns. London Calling hade precis kommit men dom inledde med ”Safe European Home”. Min kompis Thomas hade öronproppar vilket jag tyckte var störtfånigt på den tiden.

· Fleshtones – Debaser (2004)
Fleshtones har en fantastisk intensitet och scennärvaro. Såg dom även 20 år tidigare på Moderna Museets Trädgård och dom var lika vassa då. Det som gör att jag väljer Debaserkonserten är att jag blev så paff över att dom fortfarande var lika bra. Efteråt susade det inte i öronen det tjöt. Borde kanske haft öronproppar. Man kan ju för fan få tinitus.

· Specials – Gröna tältet, Roskilde (1994)
Visste inte att dom skulle spela där, utan hade bara ruggig tur att jag vinglade förbi och se något av det svängigaste jag sett. Dessutom träffade jag Pernille…

· Bob Hund – Gula tältet, Roskilde (1997)
Thomas Öberg & co är alltid bra. Den här gången var dom extra bra. Larsson som jag lyckades få med mig tyckte inte att dom var så speciella innan, men har sedan dess haft Bob Hund som ett av sina favoritband.

· Tom Verlaine – Lobo, Göteborg (1984)
Television var tydligen kanonbra på Jarlateatern i slutet på 70-talet, men jag var ju inte där. Får nöja mig med Verlaine spelandes egna och Televisionlåtar, men som Jois redan har skrivit (här pos.13), så gjorde det nog inte så mycket.

1 Comments:

Blogger Bo Henry skrev...

Såg dig på Debaser.

januari 26, 2006 9:53 em

 

Skicka en kommentar

<< Home